Nieuwe functie binnen Google My Business

Google-My-Business

Google heeft nu de mogelijkheid om diverse sociale media profiel links toe te voegen aan het Google My Business profiel. U kunt één link per social media platform toevoegen. Dit helpt zo om zichtbaarder te zijn. 

Wat is Google My Business?

Google My Business is een gratis tool van Google waarmee u uw online aanwezigheid kunt beheren op de zoekmachine van en op Google Maps. Met Google My Business kunt u uw bedrijfsinformatie updaten, reviews ontvangen en beheren, foto’s toevoegen en inzicht krijgen in hoe mensen uw bedrijf online vinden.

Hoe een Sociale media link toevoegen aan uw bedrijfsprofiel

Vanaf nu heeft Google My Business de mogelijkheid direct een sociale media profiel link toe te voegen aan uw Google Bedrijfsprofiel. Denk bijvoorbeeld aan Instagram. Deze nieuwe optie stelt u in staat om uw aanwezigheid op sociale media te tonen naast andere informatie die staat in Google Zoeken en Google Maps.

Door sociale media links toegankelijk te maken op uw Google Bedrijfsprofiel, kunt u de klanten meer manieren bieden om contact op met u op te nemen, informatie te verkrijgen en problemen op te lossen voor uw klanten.

Zo besefte Google dat steeds meer actuele updates van een bedrijf eerder op de social media van een onderneming staan dan op de website van een onderneming. Daarom kiest Google ervoor om sociale links toe te voegen aan het Google My Business profiel om gebruikers de beste ervaring te kunnen bieden.

Uitrol van deze functie

Een nieuwe ondersteuningspagina van Google legt uit dat bedrijven nu controle hebben over welke sociale media links worden weergegeven op hun Google Bedrijfsprofiel. Voorheen werden soms al socialmediaprofielen weergeven, maar hadden bedrijven hier geen invloed op welke dit waren omdat dit geautomatiseerd werd gedaan (en vaak alleen bij hele grote bedrijven).

Tegenwoordig kunnen bedrijven makkelijk in hun account de social media links toevoegen die ze zelf willen. Bedrijven kunnen één link per sociaal media platform toevoegen aan hun Bedrijfsprofiel. De ondersteunde social media platforms zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok, X (voormalig Twitter) en YouTube.

Deze functie wordt geleidelijk uitgerold en is beschikbaar in specifieke regio’s, dus het zal niet direct voor iedereen beschikbaar zijn.

Hoe de nieuwe functie te gebruiken?

Om een sociale media link toe te voegen aan uw Google Bedrijfsprofiel, moet u toegang hebben tot het bedrijfsprofiel. 

  • Klik op ‘Profiel bewerken,’ dan ‘Bedrijfsinformatie,’ en tot slot ‘Contact.’
  • Onder ‘Sociale profielen’ kunt u het sociale media platform selecteren welke u wilt laten zien op het profiel
  • Het bewerken of verwijderen van de link volgt een vergelijkbaar proces.
  • Om een link te bewerken, kunt u het webadresveld updaten voor de aangewezen sociale media link en daarna op opslaan klikken
  • Om een link te verwijderen, klikt u op het ‘Prullenbak’-pictogram naast het sociale media profiel dat moet worden verwijderd.

Af en toe voegt Google ook automatisch sociale media links toe die in aanmerking komen voor een bedrijfsprofiel. Om deze automatisch toegevoegde links aan te passen, kunnen bedrijven een nieuwe link toevoegen voor hetzelfde sociale media platform door dezelfde stappen te volgen.

Wat dit betekent voor u?

De mogelijkheid om sociale media links toe te voegen biedt nog een manier voor u als lokale ondernemer om uw aanwezigheid te optimaliseren voor Google Mijn Bedrijf.

Tegenwoordig verwachten consumenten sociale media accounts te vinden naast de standaard informatie zoals een website en een telefoonnummer. Doordat er ook social media accounts beschikbaar zijn in het Google My Business profiel is het contact opnemen en het vinden van updates over het bedrijf makkelijker voor de klanten.

Door deze update wordt het Google My Business toegankelijker voor meer mensen doordat het weer nieuwe mogelijkheden biedt waar mensen tegenwoordig behoefte aan hebben.

Bedrijven mogen maar 1 social media link per platform gebruiken in hun Google My Business profiel om het overzichtelijk te houden.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief