Er wordt veel geschreven over e-mailmarketing: welke onderwerpregel is het beste, wanneer kan de nieuwsbrief het beste verstuurd worden en vooral wat is goede content? Wanneer dit allemaal uitgezocht en getest is, kan het toch nog gebeuren dat je niet tevreden bent over de resultaten: de nieuwsbrief wordt niet geopend.
Onlangs ontvingen wij van onze ESP leverancier hele mooie cijfers voor wat betreft de nieuwsbrieven die wij voor onze klanten maken en versturen. Maar toch waren ook wij nog niet helemaal tevreden. Het moet nóg beter kunnen. Daarbij kwamen wij op de vraag: “Waarom openen mensen de e-mailnieuwsbrief niet?”
E-mailmarketing is communiceren met mensen en niet met bedrijven. Zorg daarom dat je de e-mailadressen hebt van de mensen in die bedrijven.
Dit hebben wij uitgezocht. Maar in plaats van alle 300.000 e-mailadressen onder de loep te nemen (wat natuurlijk geen optie is), hebben wij het volgende gedaan:
Per klant hebben wij een database aangemaakt: ”Naam klant_nooit_geopend”. De e-mailadressen die tot 1-1-2021 geen enkele nieuwsbrief hebben geopend zijn vanuit de bestaande lijst verplaatst naar deze aparte database. Dan hou je al een stuk minder adressen over om te bekijken. Wat opviel was dat de volgende e-mailadressen de nieuwsbrief nooit openen:
- Administratie@
- Factuur@
- Admin@
- Info@
- Boekhouding@
- Mail@
- Onderdelen@
- Debiteuren@
- Schadeafhandeling@
Aan dit soort e-mailadressen zit niet één specifiek persoon gekoppeld. Je communiceert in dit geval niet met mensen, maar met bedrijven. Ervaring leert dat het versturen van een nieuwsbrief naar deze ‘functie gerelateerde mailadressen’ niet zoveel zin heeft.
Wat zijn de gevolgen wanneer je deze e-mailadressen in je database laat staan?
- De kans bestaat dat je nieuwsbrief sneller in de map reclame terechtkomt, aangezien de e-mail nooit geopend wordt.
- Je cijfers (rapportage) zijn niet 100% betrouwbaar.
Naast bovenstaande mailadressen zijn er uiteraard ook nog persoonlijke e-mailadressen die nooit openen. Zie dit niet als een probleem, maar als een uitdaging! Door deze mensen te heractiveren middels een mail en een leuke attentie bestaat de kans dat zij de nieuwsbrief wel gaan lezen.