Databasevervuiling, daar hebben we het al vaker over gehad. We zien telefoonnummers, websiteadressen tot aan passwords toe in de databases. Nu gaan we alleen een stap verder. We versturen geen e-mailnieuwsbrief meer naar mensen die de nieuwsbrieven al langere tijd (maanden) niet geopend hebben en ook op deze manier in de database geregistreerd staan. Waarom doen we dit?
Het (voorlopig) niet meer versturen van e-mails naar mensen die de mail niet openen heeft de volgende voordelen:
– Betere cijfers (openingspercentage en doorklikpercentage)
– Hogere betrouwbaarheid bij e-mail clients (Gmail, Outlook, etc.)
– Minder kans om in de map ‘ongewenst’ terecht te komen.
Door een selectie te maken en deze e-mailadressen naar een aparte database te verplaatsen, kan je op een later tijdstip nog een keer een campagne opstarten voor eventuele her-activatie van de mailadressen. Uit onderzoek en testen blijkt dat gemiddeld 10% van deze groep de mail dan wel opent en ook daarna de maandelijkse mail zal openen.