Lettertype in de nieuwsbrief

lettertype-in-de-nieuwsbrief

Wat je moet weten over lettertypes in de e-mailnieuwsbrief
Regelmatig krijgen wij het verzoek om het -eigen- lettertype van de importeur of het reclamebureau toe te passen in de e-mailnieuwsbrief.

Hoewel we natuurlijk graag aan alle verzoeken tegemoetkomen, is dat in dit geval niet mogelijk. 

Het door de importeur/reclamebureau gebruikte lettertype is namelijk in veel gevallen een speciaal, conform huisstijl, ontworpen lettertype. Dit kan prima gebruikt worden op de website en in gedrukte reclamecampagnes, maar is niet geschikt voor de digitale nieuwsbrief. 

Wij maken diverse nieuwsbrieven, zo ook voor verschillende Toyota dealers en VW dealers. Wat duidelijk zichtbaar is op de website van beide merken, is een eigen lettertype. In afbeeldingen kunnen we dit lettertype heel goed gebruiken, maar in de tekst zelf gaat dit niet. Waarom niet? Dit ‘eigen’ lettertype staat niet standaard geïnstalleerd op de computer van de ontvanger. Om ervoor te zorgen dat de nieuwsbrief goed leesbaar is, is het noodzakelijk dat het gebruikte lettertype standaard op de computer van de lezer aanwezig is.

De lettertypes die je het beste in de e-mailnieuwsbrief kunt gebruiken zijn:

  • Arial: professioneel en formeel lettertype. Goed voor titels en ook bruikbaar voor body teksten. 
  • Tahoma: Net als Arial professioneel en formeel. Excellent voor body teksten. Lijkt sterk op Verdana, maar de letters staan iets dichter op elkaar.
  • Verdana: Net als Arial en Tahoma professioneel en formeel. Uitstekend voor body teksten. Eenvoudig te lezen in alle lettergroottes.

Naast deze zijn de volgende lettertypes ook mogelijk: Courier, Georgia, Helvetica, Times en Trebuchet. Met deze lettertypes ben je er 100% zeker van dat de ontvangers de e-mailnieuwsbrief goed kunnen lezen.

Kies zorgvuldig het lettertype uit dat je gaat gebruiken. Dit heeft namelijk impact op de respons en het rendement van je e-mailmarketing berichten. Maak het voor ontvangers eenvoudig om je berichten te lezen, zo houd je de aandacht van ontvangers langer vast.

 

Meld u aan voor onze nieuwsbrief