Een van de meest effectieve manieren om in contact te blijven met je klanten is via de e-mailnieuwsbrief. Dat zien wij ook terug in de cijfers. Om een snel oordeel te geven over de nieuwsbrief, kijken wij naar 2 KPI’s: het netto openingspercentage en het uitschrijfpercentage.
Om het resultaat te verbeteren, zijn er een aantal opties mogelijk. Namelijk:
- Na een aantal dagen de nieuwsbrief nog een keer versturen naar diegenen die de nieuwsbrief niet hebben geopend.
- Testen met de onderwerpregel en de preheader.
- Opschonen van de database
Wat maar weinig gedaan wordt, is het opschonen van de database. Vaak wordt geprobeerd om de database te laten groeien om zo meer mensen te bereiken. Dit klinkt interessant, maar wat als velen de mail niet openen? Het openingspercentage stijgt ook nu niet en ook het uitschrijfpercentage blijft gelijk. Blijkbaar zijn er veel mensen die de mail weggooien en niet de moeite nemen om zich uit te schrijven.
Waarom zou je de mail blijven sturen naar die personen die de nieuwsbrief toch nooit zullen openen en geen acties zullen ondernemen? Er wordt dan aan een ‘dood paard’ getrokken.
Wij kiezen ervoor om de database op te schonen door de inactieve adressen eruit te halen. Hiermee voorkom je dat de database vervuild raakt. Op een later tijdstip kan dan eventueel alsnog een mail gestuurd worden met een specifieke boodschap om zo toch nog 10% van de inactieve adressen terug te winnen.
Het opzoeken van de inactieve adressen is niet heel moeilijk. Zoek in het ESP systeem via een filter naar de ontvangers die bijvoorbeeld langer dan 6 maanden de nieuwsbrief niet hebben geopend. Wij houden altijd 6 maanden aan, maar uiteraard is de selectie zelf te bepalen.
Inmiddels zien wij positieve resultaten: het openingspercentage stijgt. Dit kan ook bijna niet anders, aangezien we de nieuwsbrief alleen sturen naar de ontvangers die de mail daadwerkelijk interesse hebben.
Om tot een conclusie te komen: zorg dus niet alleen maar voor meer e-mailadressen, maar vooral ook voor een schone en opgeruimde lijst.
Kwaliteit gaat boven kwantiteit!